In eerste instantie werd de waarde van het bedrijf op meer dan 100 miljard
dollar geschat met een prijs per aandeel van 38 dollar. Op 25 juli was het
aandeel bijna 10 dollar in waarde gedaald met een notering van iets meer dan
28 dollar.

De koers tuimelde na de beursgang dus snel omlaag. De banken die de beursgang
begeleidden bleken informatie achter te hebben gehouden over de
omzetverwachting voor volgend jaar. Die pakte lager uit dan eerder gemeld.
Nu heeft CEO Mark Zuckerberg de kans om zijn bedrijf te rehabiliteren bij de
belegger. Zal het hem lukken?

Zal Zuckerberg überhaupt een toelichting geven, kun je je als eerste afvragen.
Het is namelijk nog hoogst onzeker of de oprichter van Facebook wel zal
spreken tijdens de telefonische toelichting die er donderdag om 17 uur
plaatselijke tijd (Californië) gepland staat.

Qua resultaten worden er geen verrassingen verwacht. Zeker nadat bekend werd
welke informatie de banken die de beursgang begeleiden hebben
achtergehouden, verwacht men dat er geen verrassingen meer zijn. De omzet
zal naar verwachting een slordige 1,1 miljard dollar bedragen. Ietsje meer
dan het kwartaal ervoor. Toch is er genoeg om in de gaten te houden.

Stagnerende groei in leden

Het enorme sociale netwerk heeft te maken met stagnerende groei van het aantal
actieve gebruikers. Wereldwijd zaten er op 31 maart 2012 901 miljoen
gebruikers maandelijks op Facebook. Dat betekent dat bijna de helft van alle
mensen ter wereld die wel eens internet gebruiken, ook op Facebook zit.

Op korte termijn kan het aantal gebruikers dus hoogstens verdubbelen. Om te
kunnen groeien, zal Facebook dus niet alleen meer leden moeten krijgen. Van
die 901 miljoen actieve gebruikers kwam tegen het einde van het eerste
kwartaal van dit jaar namelijk 526 miljoen (58 procent) iedere dag terug.
Wat belangrijk zal zijn is of Facebook erin slaagt om meer gebruikers iedere
dag naar zich toe te trekken in de toekomst.

Hamvraag is hoe Facebook meer geld gaat verdienen aan de mensen die gebruik
maken van het sociale netwerk. Nu verdient het sociale netwerk vooral geld
met het tonen van advertenties aan gebruikers.

Hoe te verdienen aan mobiel gebruik

Achilleshiel van Facebook is de mobiele gebruiker. In rap tempo stijgt het
aantal mensen dat via de mobiele telefoon of tablet zit te Facebooken. Dat
is nu al meer dan de helft. Maar vanwege de beperkte ruimte op het schermpje
is hier vrijwel geen plek voor advertenties. En juist hiermee verdient het
sociale netwerk zijn geld. Voor de winstgevendheid van Facebook in de
toekomst is het dus van cruciaal belang dat er een manier gevonden wordt om
ook te verdienen aan mobiel gebruik van het netwerk.

In ieder geval heeft Zuckerberg genoeg geld in kas om flink te investeren in
slimme manieren om meer geld te verdienen aan de gebruikers van zijn sociale
netwerk. Facebook heeft de laatste tijd verschillende bedrijfjes overgenomen
waar veel kennis zit van mobiele (sociale) netwerken. Dit voorjaar werd
bijvoorbeeld bekend dat Facebook foto app Instagram overneemt voor maar
liefst 1 miljard dollar.

Of er bij de presentatie van de tweede kwartaalcijfers van Facebook al een
coherente strategie gepresenteerd kan worden over hoe Facebook geld gaat
verdienen aan mobiel gebruik van het sociale netwerk is erg
onwaarschijnlijk. Toch kunnen Zuckerberg en zijn companen in de Silicon
Valley niet lang meer wachten met het uitbroeden en uitvoeren van een slim
masterplan.

Lees ook:

'Facebook ontslaat yogaleraar om telefoonverbod'

Waarom oprichters van techbedrijven betere topmannen zijn

Yahoo en Facebook begraven strijdbijl

Facebook ontwikkelt wil ik-knop

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl